Rapowa wersja „Reduty Ordona” autorstwa Trzeciego Wymiaru szturmuje internet. Na YouTube ma już ponad 141 tysięcy wyświetleń, a na Spotify wraca do łask jako utwór z 2014 roku, który właśnie przeżywa drugą młodość. Na TikToku viralowe nagranie inspirowane tym utworem zebrało ponad 9 tysięcy polubień. Młodzi twórcy odkrywają, że wersy Mickiewicza o bohaterstwie i poświęceniu brzmią dziś „świeżo, rytmicznie i prawdziwie”.
Rapowe wersje „Reduty Ordona” Mickiewicza szturmują TikToka.
— Michał Michalewicz (@MiMichalewicz) September 7, 2025
I to nie jest przypadek ani jeden viral – to trend. Młodzi twórcy sięgają po polską klasykę i przekładają ją na język hip-hopu.
Odkrywają, że dawne teksty o bohaterstwie i ofierze brzmią dziś świeżo, rytmicznie i… pic.twitter.com/hTcwcnRNfP
„Bujać – to my, panowie szlachta!” – Tuwim w rockowej wersji

Zespół Akurat przypomniał manifest antywojenny Tuwima „Do prostego człowieka”, w którym padają słynne słowa:
„Bujać – to my, panowie szlachta!”,
a rockowa interpretacja muzyków nadała wierszowi nową siłę. Młodzi słuchacze zaczęli cytować utwór nie z podręczników, lecz z playlist.

Sanah – poezja śpiewana z duszą
Sanah od kilku lat konsekwentnie pokazuje, że poezja może być popowa i poruszająca. W projekcie „sanah śpiewa Poezyje” sięgnęła m.in. po:
„Nic dwa razy” Wisławy Szymborskiej,
„Kiedy umrę kochanie” Haliny Poświatowskiej – w duecie z Kasią Kowalską,
„Eviva l’arte!” Kazimierza Przerwy-Tetmajera – z Krzysztofem Zalewskim,
„Elegia o… chłopcu polskim” Baczyńskiego – z Michałem Bajorem.
Jej projekt zdobył status Diamentowej Płyty i nagrodę Fryderyka. Artystka przekonała się, że warto wracać do klasyków nieco zapomnianej poezji.

Nowa szkoła interpretacji
W dobie rozbudowanych mediów, przebicie się z klasyką do młodzieży to wyzwanie. Ale dzięki takim projektom, poezja największych polskich wieszczów nie tylko wraca – ona żyje, tańczy i rapuje.
Bo jak pisał Mickiewicz:
„Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”
– a dziś sięga aż po TikToka X i Spotify.