Lizzo: „Moje geny są czarne” — kpi z reklamy Sydney Sweeney

Lizzo (37 l.), amerykańska piosenkarka, autorka tekstów i raperka, dołącza do gorącej dyskusji wokół kontrowersyjnej reklamy Sydney Sweeney dla marki American Eagle. W nowym poście na Instagramie artystka pokazuje, jak — jej zdaniem — wyglądałaby kampania reklamowa, gdyby w wyborach na urząd prezydenta USA wygrała Kamala Harris.

2 minut czytania
Instagram.com/lizzobeeating

W poście Lizzo udostępniła przerobione zdjęcie, na którym pozuje w denimowym stroju, leżąc w uwodzicielskiej pozie — niemal identycznej jak ta, którą zaprezentowała Sweeney w oryginalnej kampanii. Na obrazku widnieje napis:

„If the Democrats won the election”, czyli „Gdyby wybory wygrali Demokraci”.

W podpisie Lizzo dodaje:

„My genes are black…”, czyli „Moje geny są czarne” — to wyraźna parodia hasła z reklamy Sweeney: „My jeans are blue”.

Instagram.com/lizzobeeating

Reklama, która wywołała burzę

W oryginalnej kampanii Sweeney pozuje w seksownym, denimowym stroju, a hasło brzmi:

„Sydney Sweeney Has Great Jeans” — gra słów sugerująca zarówno świetne dżinsy, jak i „świetne geny”.

W reklamie aktorka mówi:

„Geny są przekazywane z pokolenia na pokolenie, decydując o kolorze włosów, osobowości, a nawet kolorze oczu… Moje jeansy są niebieskie.”

Wielu internautów uznało to za subtelny przekaz sugerujący genetyczną wyższość, zwłaszcza w kontekście białej, blondwłosej aktorki.

Gra słów w reklamie jeansów wywołuje burzę… W epicentrum popularna aktorka
Znana m.in. z serialu Euphoria amerykańska aktorka Sydney Sweeney (27 l.) jest twarzą amerykańskiej firmy odzieżowej American Eagle. Znalazła się w centrum medialnej burzy po publikacji najnowszej reklamy jeansów tej marki.

Polityka w tle: wojna kulturowa o denim

Reakcje były natychmiastowe. Konserwatywni komentatorzy, jak Michael Knowles, twierdzą, że lewica „nienawidzi Sweeney, bo jest biała i atrakcyjna”. Z kolei progresywni odbiorcy krytykują kampanię za promowanie „eugeniki w stylu nazistowskim” i estetyki białej supremacji.

Wszyscy zazdroszczą Sydney Sweeney jeansów… nawet Trumpowie chcą je nosić
Cały świat zazdrości Sydney Sweeney (27 l.) jeansów popularnej marki American Eagle. Komentarze się mnożą, a w internecie pojawiły się tysiące memów, parodiujących znaną już na całym świecie reklamę z popularną aktorką. Nawet Trumpowie chcą nosić te spodnie.

Moda czy manifest?

Cała sytuacja pokazuje, jak bardzo moda stała się polem bitwy o wartości społeczne. Czy reklama dżinsów może być rasistowska?Czy Lizzo ma rację, sugerując, że w Ameryce rządzonej przez Demokratów reklamy byłyby bardziej otwarte na różne typy ludzi?